רעיונות ללמידה בגובה העיניים
עודדו את הילדים:
- למגנט את שני הלוחות ללוח אחד גדול, לוח האותיות. בחיבור נכון של הלוחות ילמדו הילדים את הסדר של האותיות.
- לזהות ולומר את אותיות הא"ב, ולהתאים בין אות לאיור.
- למגנט אותיות במקום המתאים על הלוח.
- לשחק במשחק זיכרון: הסתירו אות בלוח בעזרת המגנט המתאים, ועודדו את הילדים לגלות מהי האות המוסתרת. ניתן לומר את שמה, לחפש את מגנט האות ולכתוב אותה.
- להרכיב ולמגנט מילים עם מגנטי האותיות, ולכתוב מילים עם הטוש המחיק.
- ללמוד את הניקוד: איך נראה כל סימן ומה שמו.
- להפוך מילים מיחיד לרבים ומזכר לנקבה.
למידה ביחד ובהנאה תורמת ללמידה טובה.
בדף ההוראות המצורף לערכה יש מחסני מילים, איתם ניתן:
להרכיב ולכתוב מילים, להרכיב מילים ולהפוך אותן מיחיד לרבים ומזכר לנקבה.
כל המילים מנוקדות.
על פי המאמר "מוכנות לקריאה" מאת: נירה אלטלף
המודעות הפונולוגית חשובה מאוד במוכנות לקריאה
מהי מודעות פונולוגית ?
מודעות פונולוגית היא המודעות לרכיבי הצלילים של השפה, מודעות זו מתבטאת ביכולת לפרק את המילים של השפה המדוברת למרכיביהן: הברות, עיצורים ותנועות. למודעות הפונולוגית נודעת חשיבות עצומה במוכנות לקריאה. ממחקרים שנעשו בארץ ובעולם, עולה, שילדים שעבדו איתם בגן בצורה שיטתית על מודעות פונולוגית, רכשו את הקריאה בכיתה א' ביתר קלות ובהנאה רבה יותר מילדים שלא עבדו איתם על מיומנות זו. פעולת הקריאה היא יצירת קשר בין הסימנים הכתובים (השפה הכתובה) לבין צלילי השפה הדבורה.
רעיונות לפיתוח המודעות הפונולוגית:
משחקי חריזה: עודדו את הילדים למצוא חרוזים לאיורים המופיעים על לוח האותיות.
דוגמאות: בית – זית, הר – קר, חתול – טיול, לימון – בלון, תפוח – מלוח
ניתן לומר חרוזים וניתן לכתוב את המילים.
פירוק מילים להברות ויצירת מילים חדשות:
עודדו את הילדים להרכיב מילים על לוח האותיות וביחד פרקו את המילים להברות
והרכיבו מילים חדשות.
דוגמה: נפרק את המילים: אַרְ יֵה ו- רִ מוֹן ונקבל מילה חדשה: אַרְמוֹן
להפריד הברה פותחת.
עודדו את הילדים להרכיב מילה ולהפריד את ההברה הפותחת
כַּדוּר – כַּ, סֵפֶר – סֵ, קֻבִּיָה – קֻ, שָׁעוֹן – שָׁ
מבקשים ללמוד עוד על הנושא ? להלן מאמרים נוספים:
איך ללמד קריאה בקלות ובמהירות
כדי שילדים יקראו בקלות, חשוב שהם יזהו את האותיות וידעו את שמותיהן. הכרת שמות האותיות היא מחצית מלימוד הקריאה.
כיצד ללמד את שמות האותיות ?
זו כבר "אופרה" אחרת. נראה לי כי רצוי להיזהר מלהפוך את הלימוד למערך מובנה ונוקשה שבו ילדים צעירים עלולים לחוות חוויות של כישלון או אי עמידה בציפיות. יש להימנע מלהפוך את הלימוד לתרגיל משעמם בשינון שמות סימנים. רצוי ללמד בדרך משחקית ומזדמנת, תוך כדי התנסות רב חושית עם הסימנים הכתובים או פעולות כתיבה תקשורתיות המשולבות בחיי הילד בגן ובבית.
מוכנות לקריאה
מוכנות לקריאה היא מכלול מיומנויות שניתן ללמד אותן ולתרגלן. חשוב לא לכפות על הילדים את תרגילי המוכנות, אלא לגרום לכך שהילד מיוזמתו יבצע אותם בחפץ לב.
התחלת קריאה – עידוד קריאה
העיקר – לא ללחוץ על הילד, שירגיש שהוא כל הזמן מצליח. להתעכב על מה שהוא כבר יודע וללמד מעט ממה שאינו יודע, עדיף לענות לשאלות של הילד ולא לתת תשובות למה שלא שאל. ילד שמרגיש שהוא מצליח או שהלימוד הוא "שלו", בגלל הרצון שלו – יתקדם מהר וטוב יותר.
מוכנות לכתה א'
הבשלות לכתה א', מתיחסת לארבעה צירי התפתחות: התפתחות פיזיולוגית-נוירולוגית, קוגנטיבית (שכלית), רגשית, וחברתית.
א. בשלות פיזיולוגית- נוירולוגית
מדובר בבשלות מערכת העצבים המתרחשת בקצב טבעי אצל כל ילד.